Co powinien wiedzieć księgowy

W każdej firmie, w której jest księgowość i kadry, kadry odpowiadają za wszelkie sprawy związane z zatrudnianiem pracowników czy prowadzeniem grafików ich obecności w pracy, na tej podstawie powstają listy płac, które następnie są realizowane przez księgowość. Księgowość najpierw musi sprawdzić wszelkie dokumenty, w szczególności faktury. To właśnie księgowy powinien wiedzieć, kiedy i w jakich przypadkach można odpisać podatek VAT. Np. najnowsza nowelizacja prawa skarbowego, która będzie obowiązywać od 2014 roku, zniesienie zerową stawkę podatku VAT na stal w przypadku wykazania przez firmy, że stal była sprzedawana na rynkach Unii Europejskiej. To właśnie księgowość rozstrzyga, czy i w jakiej wysokości obowiązuje amortyzacja. Do roli księgowego należy także uzgadnianie sald księgowych, zwłaszcza w dużych firmach, gdzie poszczególne działy mają np. własne konta na wydatki. Księgowość utrzymuje kontakty z bankami, zarówno w kwestiach związanych z prowadzeniem rachunków bieżących, ale także dlatego, że na podstawie wyciągów, np. otrzymywanych codziennie, często są prowadzone rozmaite rozliczenia. Bywa bowiem tak, że fakturę kontrahent otrzymał jakiś czas temu i pomimo terminu, wpisanego jako termin obowiązujący do zapłacenia zobowiązania, środki na rachunku firmy pojawiają się w różnym czasie, a w przypadku niektórych klientów zapłacone kwoty mogą być sumą kilku faktur.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.